A kérelem benyújtásának feltétele
A magánútlevél iránti kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani. A kérelem benyújtásakor a kérelmezőről fénykép készül, az ujjlenyomatait és aláírását elektronikusan rögzítjük.
A kérelem benyújtására csak előzetes időpont egyeztetés alapján kerülhet sor. Időpontot foglalni ezen az oldalon tud. A foglalásnál a "Magánútlevél" ügytípust kell kiválasztani. Minden ügyfél részére külön időpontot szükséges foglalni.
Sürgősségi eljárásra a konzulátuson nincsen lehetőség. Az időpontfoglalási rendszerben elérhető időpontoknál korábbi időpontot sajnos nem tudunk adni abban az esetben sem, ha az okmány elveszett, vagy eltulajdonították azt. Amennyiben más érvényes útiokmánnyal nem rendelkezik, és Magyarországra történő hazautazása halaszthatatlan, ideiglenes magánútlevelet igényelhet, amely csak a hazautazás idejéhez igazodva, korlátozott ideig lesz érvényes.
Kiskorú személy útlevélkérelme
- 18. évnél fiatalabb személy (kiskorú) esetén a kérelem benyújtásához főszabály szerint mindkét szülő jelenléte is szükséges.
- A kérelmet aláírhatja csak az egyik szülő, ha bemutatja a másik szülő saját kézzel írt és aláírt hozzájáruló nyilatkozatát és személyazonosításra alkalmas okmányát. Az eredeti hozzájáruló nyilatkozatot a kérelemhez csatolni kell.
- Amennyiben a szülői felügyeleti jogot csak az egyik szülő gyakorolja, ezt a tényt megfelelő okirattal (jogerős bírósági határozat, a szülők bíróság által jóváhagyott egyezsége, elhunyt szülő halotti anyakönyvi kivonata stb.) igazolni kell.
- A hat év alatti gyermekek esetében 1 db 3,5 x 4,5 cm méretű, hivatásos fényképész által készített Passfoto/ICAO/ szabvány szerinti színes igazolványfénykép szükséges.
A kérelem benyújtásakor bemutatandó dokumentumok:
- személyazonosításra alkalmas okmány (érvényes személyi igazolvány vagy érvényes útlevél vagy érvényes magyar vezetői engedély)
- lakcímkártya
- magyar állampolgárságot igazoló okmány (érvényes magyar személyi igazolvány vagy egy évnél nem régebben lejárt magyar útlevél vagy honosítási okirat vagy három évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvány);
- kiskorú személy esetén, amennyiben csak az egyik szülő van jelen, a másik szülő hozzájáruló nyilatkozata, vagy a másik szülő felügyeleti jogát korlátozó tényt igazoló okirat (ld. fent);
- 6 évnél fiatalabb gyermek esetén 1 db színes igazolványkép (ld. fent).
Az útlevéleljárás díja és a díj megfizetése
Az útlevél konzulátuson történő igénylésekor igazgatási szolgáltatási díjat, valamenti ezen felül 40 EUR konzuli közreműködési díjat kell fizetni.
Az igazgatási szolgáltatási díj mértékét az "Eljárási díjak" oldalon található jogszabály határozza meg.
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy az eljárási díjakat kizárólag bankkártyával lehet megfizetni a konzulátusi ügyintézéskor. Az eljárás elindításának feltétele a díj megfizetése.
Az útlevelek érvényességi ideje
- 6 éves életkor betöltéséig 3 év;
- 6-18 éves életkor közöttiek esetén 5 év;
- 18 éven felüliek esetén 10 év.
Az elkészült útlevelek átvétele
Az elkészült okmány átvétele, illetve kézbesítése az alábbiak szerint kérhető:
- magyarországi lakcímre postázás (külön díj ellenében),
- átvétel magyarországi okmányirodában (külön díj ellenében);
- személyes átvétel a brüsszeli konzulátuson, illetve a luxemburgi kihelyezett konzuli fogadónapokon,
Az elkészült útleveleket Magyarországról meghatározott időnként kézbesítik a konzulátusra, az útlevél ennek megfelelően általában 5-8 hét alatt érkezik meg a konzulátusra. A konzulátus ezt követően az érkezés sorrendjében dolgozza fel az útleveleket és értesíti az ügyfeleket.
Kérjük, hogy ezt az időtartamot vegyék figyelembe az utazásaik tervezésekor, számítva arra is, hogy az eljárás időtartama hosszabb is lehet. Javasoljuk, hogy az útlevél kézhezvétele előtt ne vásároljanak az utazáshoz menetjegyeket (repülőjegy, buszjegy, stb.), mert az ebből eredő esetleges károkért a konzulátus nem vállal felelősséget.
A magyar állampolgárság vizsgálata, amennyiben a kérelmezéskor a magyar állampolgárság fennállása más módon nem igazolható
Amennyiben a kérelem benyújtásakor a kérelmező nem rendelkezik érvényes vagy egy éven belül lejárt útlevéllel, érvényes személyi igazolvánnyal, három évnél nem régebbi állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó rendszer nem igazolja az állampolgárságát, az útlevél igénylése előtt hivatalból állampolgársági vizsgálatot kell lefolytatni. Ilyenkor az útlevél eljárás ideje átlagosan 5 hónappal meghosszabbodik. Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy az állampolgársági vizsgálat ennél hosszabb is lehet.
Fontos! A magánútlevél iránti kérelem előterjesztésekor, ha a kérelmező a személyiadat-, és lakcímnyilvántartásban (továbbiakban: SZL) nem szerepel vagy passzív státusszal szerepel, azaz magyar lakcímkártyával nem rendelkezik, a személyi- és lakcímadatainak nyilvántartásba vételére irányuló eljárást hivatalból meg kell indítani. Az eljárásról és az ehhez szükséges nyomtatványokról itt talál bővebb információt.
Egyéb információk
- ha az útlevelet más névre igényli, mint amire a korábbi útlevele, vagy személyi igazolványa kiállításra került, akkor a névváltoztatást alátámasztó magyar okirat (például névváltoztatási okirat, születési anyakönyvi kivonat, vagy házassági anyakönyvi kivonat);
- ha a kérelmező nem rendelkezik érvényes magyar személyi igazolvánnyal, érvényes, vagy 1 éven belül lejárt útlevéllel, állampolgársági bizonyítvánnyal vagy honosítási okirattal, és adatai nem szerepelnek a személyi adat-és lakcímnyilvántartásban sem, akkor a konzulátus hivatalból állampolgársági vizsgálatot indít – ehhez a formanyomtatványt helyben biztosítjuk;
- ha a korábbi, még érvényes útlevelét ellopták: rendőrségi jegyzőkönyv a lopás bejelentéséről (ennek hiányában pótdíj fizetendő).