A konzuli tisztviselőnél kizárólag állandó személyazonosító igazolvány iránti igény nyújtható be. Az állandó személyazonosító igazolvány cseréjére, illetve pótlására adatváltozás, érvényességi idő lejárta, vagy gyártmányhiba miatt, továbbá elvesztés, eltulajdonítás, megrongálódás, megsemmisülés miatt van lehetőség. A lejáró személyi igazolvány pótlására vonatkozó kérelmet legkorábban a lejárat előtti 60 napon belül lehet benyújtani.
A személyi igazolvány igénylésekor egyes esetekben igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni (ld. lent az "Az eljárás díja" pontnál).
Fontos! A személyi igazolványhoz kötődő elektronikus szolgáltatások igénybevétele érdekében az elkészült személyi igazolványt a konzulátuson aktiválni kell. Ehhez az igényléskor kapott, az aktiválást lehetővé tévő PIN-kódot tartalmazó borítékot az okmány átvételekor el kell hozni. Az aktiválás a konzulátuson a személyi igazolvány átvételekor történik.
A Digitális Állampolgár alkalmazás aktiválását nem a konzulátus végzi. Azt az aktivált személyi igazolvány birtokában az ügyfél maga végezheti el.
A kérelem benyújtása, időpontfoglalás
A személyi igazolvány kérelemének benyújtásához időpontfoglalás szükséges, amely itt tehető meg. Az ügytípusnál a „Személyi igazolvány (eSzig)" ügytípust kell kiválasztani.
A külképviseleten a kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani, meghatalmazott útján való eljárásra nincsen lehetőség!
A 14 év alatti kérelmező esetén az egyik szülőnek személyesen jelen kell lennie és aláírásával hozzá kell járulnia a személyazonosító igazolvány igényléséhez.
A korlátozottan cselekvőképes (14. életévét betöltött) kiskorú és a cselekvőképességében részlegesen korlátozott nagykorú maga is kérelmezheti a személyazonosító igazolvány kiállítását törvényes képviselője jelenléte nélkül.
A kérelem benyújtásakor az alábbiakat kell bemutatni:
- érvényes, személyazonosságot igazoló magyar okmány (személyi igazolvány vagy útlevél vagy kártya formátumú magyar vezetői engedély) és
- személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya)
Amennyiben személyi igazolványa a kérelem beadásakor egy évnél nem régebben járt le, annak bemutatása mellett érvényes külföldi személyi igazolvány vagy útlevél bemutatása is szükséges.
Ha nem rendelkezik a fenti érvényes okmányokkal, be kell mutatni
- a magyar hatóság által kiállított születési anyakönyvi kivonatot és
- a névviselés megállapítására alkalmas, magyar hatóság által kiállított házassági anyakönyvi kivonatot.
A kérelem benyújtásakor a 6. életévét betöltött kérelmezőről fénykép készül és ujjlenyomat vételezésére kerül sor.
A hat év alatti gyermekek esetében 1 db 3,5 x 4,5 cm méretű – hivatásos fényképész által készített Passfoto/ICAO/szabvány szerinti színes igazolványfénykép szükséges, az ő esetükben nem kerül sor ujjlenyomat vételezésére.
Amennyiben a kérelmező ujjlenyomat adására fizikailag képtelen, akkor ezt orvosi igazolással kell igazolni. Nem szükséges orvosi igazolás, ha a fizikai képtelenség anélkül is egyértelműen megállapítható.
Amennyiben a kérelmező fizikailag csak átmenetileg képtelen ujjlenyomatot adni, ezt nem kell külön orvosi igazolással bizonyítania, azonban ebben az esetben a személyi igazolvány a kiállítástól számított egy évig lesz érvényes.
Az előző személyazonosító igazolvány leadása:
A régi személyazonosító igazolványt le kell adni a konzulátuson. A még érvényes személyi igazolvány az új okmány kiállításáig visszaadható, ez esetben azonban az új igazolvány személyes átvételekor a régi okmányt le kell adni.
Az e-Szig-hez kapcsolódó szolgáltatásokhoz szükséges PIN-kód
A kérelem benyújtásakor a kérelmező kap egy PIN-borítékot, amely tartalmazza az e-Szig-hez kapcsolódó PIN-kódot, PUK-kódot. A PIN-kód az e-Szig által biztosított szolgáltatások igénybevételéhez szükséges, amelyet az igazolvány átvétele után lehet megváltoztatni. Az elektronikus szolgáltatások PIN-kóddal történő aktiválása nélkül az e-Szig adathordozójához kötött funkciók nem használhatók, ugyanakkor az okmány utazásra és személyazonosításra használható!
Fontos: ha a kérelmező elveszíti a PIN-kódot tartalmazó borítékot, mielőtt megkapná a személyi igazolványát, a külképviselet az új PIN-kód beszerzésében nem tud közreműködni, azt csak belföldi okmányirodában lehet kérelmezni! A külképviselet a téves megadás folytán blokkolódott PUK kód feloldásában sem illetékes.
eSzemélyiM mobilalkalmazás
A személyi igazolványhoz kapcsolódó elektronikus funkciók és szolgáltatások elérhetők az eSzemélyiM mobilalkalmazás segítségével is. Az alkalmazással megtekinthetők az okmány chipjén tárolt adatok, ellenőrizhető az elektronikus funkciók státusza, aktiválhatók és módosíthatók az okmányhoz kapcsolódó PIN-kódok, valamint Android okostelefon esetében a telefon külső kártyaolvasóként is használható, ezáltal kiválthatók a speciális USB-s kártyaolvasók. Az alkalmazásról szóló részletes tájékoztató ezen az oldalon olvasható.
Társadalombiztosítási azonosító jel, adóazonosító jel rögzítése
Az személyi igazolvány iránti kérelem előterjesztésekor lehetőség van arra, hogy a személyi igazolvány elektronikus tárolóelemében rögzítésre kerüljön a kérelmező társadalombiztosítási azonosítójele (TAJ), illetve adószáma. Kérjük, hogy amennyiben ezen adatok rögzítését kérik, az ügyintézésre szíveskedjenek magukkal hozni a TAJ kártyájukat és az adókártyájukat is.
Vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítése
Lehetőség van a vészhelyzet esetén értesítendő személy telefonszámának rögzítésére. Az erre vonatkozó kérelmet az igazolvány igénylésével együtt kell benyújtani a konzulátuson.
Származási hely feltüntetése a személyi igazolványon
Lehetőség van arra, hogy az állampolgár kérelmére a részére kiállított állandó személyazonosító igazolványon, az okmány hátlapján vizuálisan észlelhető módon feltüntetésre kerüljön származási helye (ez nem azonos a születési hellyel, amely minden esetben feltüntetésre kerül). A származási hely feltüntetését az okmány igényléskor az innen letölthető nyomtatványon lehet kérelmezni. A származási hely feltüntetésének kérelmezése nem kötelező!
Eljárási idő, az okmány érvényessége, a kérelem elutasítása
Az eljárási határidőbe (20 nap) nem számít bele az okmányoknak a Magyarországról a külképviseletre történő kiszállítása, így az okmányok a kérelem benyújtását követően általában 5-8 héten belül érkeznek meg a konzulátusra. A konzulátus az átvétel lehetőségéről külön értesíti az ügyfeleket.
Az Eszig érvényességi ideje:
- 12 évnél fiatalabb kérelmező esetén a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja, de legfeljebb a 12. életév betöltésének napa. (Felhívjuk a figyelmet, hogy a gyermek 12. születésnapján az okmány érvényessége megszűnik. Ez akkor is így van, ha a 12. születésnapig csak néhány hónap vagy hét van hátra az igényléskor. Ilyen esetben javasoljuk, hogy új okmányt csak a gyermek 12. életévének betöltése után igényeljenek.);
- 12 és 18 év közötti kérelmező esetén a kiállítás napjától számított 3 évet követő születési idejének napja;
- 18 évnél idősebb kérelmező esetén a kiállítás napjától számított 6 évet követő születési idejének napja.
A 65. életévet betöltött jogosult kérheti, hogy a részére határidő nélküli érvényességi idejű személyazonosító igazolvány kerüljön kiállításra. A határidő nélküli érvényességi idejű személyazonosító igazolvány tároló elemet nem tartalmaz, érvényességi idejeként a kiállítást követő 60. év január első napját tüntetik fel.
Az eljárás díja
A személyi igazolvány igénylése a lejárat előtti 60 napon belül, illetve a lejárat utáni igénylésnél díjmentes. Emellett díjmentes a személyi igazolvány igénylése 14 évnél fiatalabb vagy 70 évnél idősebb igénylő esetén.
A személyi igazolvány igényléséért igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetnei, ha arra az okmány elvesztése, megrongálódása, megsemmisülése miatt kerül sor.
A magyarországi címre történő postázásért abban az esetben is igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni, ha a személyi igazovlány igénylése egyébként díjmentes.
Az egyes okmányok kiállításával és a postai kézbesítéssel kapcsolatos igazgatási szolgáltatási díjak mértékéről a 19/2024. (XII. 31.) MK rendelet melléklete ad tájékoztatást.
Az elkészült személyi igazolvány átvétele
Az elkészült okmány átvételének lehetőségéről a konzulátus értesíti az ügyfeleket. Az elkészült okmányt a konzulátuson személyesen lehet átvenni. Fontos, hogy a lejárt vagy érvénytelenné vált személyi igazolványt legkésőbb az új okmány átvételekor a konzulátuson le kell adni.